Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.06.2014 15:26 - Тълкуване на Даниил 9-та гл. І част
Автор: karev2 Категория: Други   
Прочетен: 2512 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 29.06.2021 11:42


ТЪЛКУВАНЕ НА КНИГАТА ДАНИИЛ 9-та гл. (част І)

„И цялата тая земя ще бъде пуста и за учудване; и тия народи ще робуват на вавилонския цар седемдесет години. А когато се свършат седемдесетте години, Аз ще накажа вавилонския цар и оня народ за беззаконието им, казва Господ, също и Халдейската земя, която ще обърна във вечна пустота.“ (Ерем.25:11,12). След свършването на 70 години пленничество, град Ерусалим поетапно щял да започне де се възстановява, а царят на Вавилон и людете му ги очаквало наказание – земята на Вавилон щяла да бъде запустена във вечна пустота (образен език за проклетия). Пр. Еремия написал писмо, съдържащо това Словото от Яхве и го изпратил до юдейските пленници във Вавилон: - „Думите на писмото, което пророк Еремия изпрати от Ерусалим до останалите старейшини на пленниците, до свещениците, до пророците и до всичките люде, които Навуходоносор бе закарал в плен от Ерусалим във Вавилон“ (Ерем.29:1). Така, Дан.9-та гл. започва с указанието, че пр. Даниил е прочел същото писмо, съдържащо Словото от Яхве дошло, чрез пр. Еремия:

„В първата година на Дарий, син на Асуир, от рода на мидяните, който се постави цар над царството на Халдейците, - в първата година от неговото управление, аз, Даниил, разбрах от книгите числото на годините, за които дойде Слово от Яхве, чрез пророк Еремия, че запустението на Ерусалим ще трае седемдесет години.“

В 539-та (в 538-ма?) г.пр.Хр. пр. Даниил прочел въпросното писмо на пр. Еремия и разбрал, че оставало малко време до изтичането на 70-те години робство [606(5)-та -536(5)-та г.пр.Хр.], а нямало изглед юдеите да бъдат освободени. В писмото на пр. Еремия, Даниил прочел и следния пасаж: - „Защото така казва Господ: Като се изпълнят седемдесет години във Вавилон, Аз ще ви посетя и ще изпълня благото Си слово към вас, като ви върна в това място. Защото аз зная мислите, които мисля за вас, казва Господ, мисля за мир, а не за зло, за да ви дам бъдеще и надежда. Тогава ще извикате към Мене, и ще отидете та ще Ми се помолите; и Аз ще ви послушам. И ще Ме потърсите и ще Ме намерите като Ме потърсите с цялото си сърце.“ (Ерем.29:10-13). Данаил не знаел, че много скоро Светият ще направлява цар Кир за да се изпълни това скъпоценно обещание (виж Ерем.25:1,11,12; 29:10; 2Лет.36:20-23; Ездра 1:1-3). Послушен на написаното, Данаил извикал към Бога в пост и молитва - от цялото си сърце (виж Дан.9:3-20) (този пасаж – от ст. 3 до ст. 20 вкл. не е коментиран тук). Есенцията на молбата му била: - Господ да „осияе с лицето Си върху запустеното светилище“ (виж Дан.9:17). И молитвата му (виж Дан.9:4-19), според обещаното в Словото (ср. Ерем.29:12), била чута! Изпратен от Бога, мъжът Гавриил, отново се явил (ср. Дан.8:16) пред Даниил (виж Дан.9:20,21), с цел – пророка да получи отговор на молитвата си и да разбере видението:

„И докато аз още говорех в молитвата, мъжът Гавриил, когото бях видял във видението („хазон“) по- напред, като летеше бързо, се доближи до мен във времето на вечерната (жертва). И извести ме, като говори с мен, и каза: - Данииле, сега излязох да Ви направя способен да разберете. В началото на Вашите молби излезе Словото (заповедта) и аз дойдох да Ви кажа това, защото сте възлюбен. Затова размислете за работата и разберете видението („марех“)“ 

Ангел Гавриил бил изпратен, още докато пр. Даниил се е молел за светия град Ерусалим и за запустялото му светилище. Текстът в Дан.9:20 се намира във връзка и с Исая 56:7. – Но, кое е видението („ма
рех“) за което споменал ангела? - За описване на цялото видение в предходната - гл.8-ма е използвана еврейската дума „хазон“, но когато се достига до последната част от видението („хазон“) – частта за „2300 вечер-утро“, пр. Даниил употребил различна дума за видение – „марех“ (виж Дан.8:26,27). Така, ангелът от предишното видение „хазон“ (виж Дан.8-ма гл.), дошъл отново при Даниил (виж Дан.9-та гл.) за да му помогне да получи отговор на молитвата си за град Ерусалим и едновременно с това да размисли, и да разбере видението („марех“) – частта за „2300 вечер утро“; за което видение [„марех“ за „вечерта-утрото“ (виж Дан.8:26)] пр. Даниил изрично написал, че никой не го разбирал (виж Дан.8:27).

„Затова размислете за работата и разберете видението („марех“)“ (Дан.9:23). Думата на еврейски „bin“ „разбери“ се среща, както в Дан.8:16,17,23,27, така и в Дан.9:2,22,23. Тази дума е употребена в гл. 8-ма, когато Бог казал на ангел Гавриил да направи Даниил да разбере видението „марех“ (виж Дан.8:16) и по този начин, и цялото видение „хазон“ (виж Дан.8:17), защото видението в Дан.8-ма гл. се отнася до „последните времена“ (виж Дан.8:17,19,26).

„Седмѝци седемдесет са определени за людете ти и за светия ти град за въздържането на престъплението, за довършване греховете, и за правене умилостивение за беззаконието, и да се въведе вечна правда, да се запечата видението и пророчеството, и да се помаже пресветото (място)“ 

Изразът „7-ци 70“ бил употребен от Ламех (виж Бит.4:24), както и от Исус Христос (виж Мат.18:22) като илюстрация за крайна степен, за пълнота; като предел, до края. Така че, „седмѝци“ (буквално – „седморки седемдесет“), по необходимост трябва да се възприеме като една духовна образност за края на цялото определено време. Ако освобождението на юдеите е трябвало да бъде след 70 (7х10), то за светиите на Всевишния, чакането ще продължи – „седмѝци 70“ [7х(7х10)] - духовна образност, свързан със Деня на Съда – в 7 месец, на 10 ден. В Дан.9-та гл. ангел Гавриил използвал за обясненията си към пр. Данаил числата „7“ и „10“. Това било нещо добре познато за юдеите във връзка със Сътворението и с Деня на Съда - Йом Кипур. В Бит.1-ва гл. и в Левит 16-та гл. – има своеобразна „игра“ с числата „7“ и „10“. В историята за Сътворението, в рамките на 7-те творчески дни, се съдържат 10-те Слова - „и Бог каза“. И Денят Йом Кипур бил постановен в 7 месец на 10 ден. Това показва, че умилостивителният ден образно е свързан със (сочи към) Сътворението. В Деня Кипур има Божий Съд, но целта на този съд е едно ново Сътворение (очистване). Ангел Гавриил изтъкнал (виж Дан.9:24), че ще има 6 неща, които трябва да бъдат изпълнени за хората и за светия град, преди да дойде очистването (виж Дан.8:14). Шестте ключови глагола в Дан.9:24 са разделени на две групи по три. Първите три отрицателни термина в 24-ти ст. са близки синоними:

„За въздържането (свършването) на престъплението“

Престъплението е определено като бунт, неуспех, своеволие, неверност спрямо Завета. Молитвата на пр. Данаил използва такива термини, за да опише престъплението на Юда. Ако престъпленията сред Юда трябва да бъдат свършени, възпрени – то тук се описва окончателното очистване на Божия народ.

„За довършване (буквално – за запечатване) греховете“

Говорейки за „запечатване на греховете“ (виж Дан.9:24) се приема за дадено, че очистването е Божие дело на спасение в историята, вместо човешко дело. Греховете ще изпълнят мярката си („когато престъпниците стигнат върха“ (т.е. Храма) (ср. Дан.8:23).

„За правене умилостивение за беззаконието“

В такъв случай предсказанието трябва да е било отговор на изповедта на пр. Даниил относно греха на Юда, обещавайки очистване и свобода от бедствията, които бяха дошли в/у Земята като наказание за греха й; този текст е паралелен на записа в Исая 40:1,2. Пророчеството донесено, чрез ангел Гавриил надхвърля конкретиката на историческия момент и понятия, тъй като е замислено да даде и една глобална перспектива на въпросите, относно Космическата борба м/у доброто и злото, които са повдигнати до този момент. В пророчеството няма загатване, че целия период (метафорично представен като „7-ци 70“) ще бъде период на престъпления. Само последната „седемдесета 7-ца специфично е охарактеризирана като период на престъпление, поради отхвърлянето на изпратения от Небето Месия – Господ Исус Христос, от страна на юдеите.

Следващите три позитивни термина в Дан.9:24 отговарят на трите отрицателни:

„Да се въведе вечна правда (за винаги)“

Думата „צדק“ „оправдание“ напомня за използването в молитвата на думата „צדקה צדיק“ „правда“ (виж Дан.9:7,14,16,18), което сочи към идеята, че Яхве бе заел правилна позиция спрямо Юда. Вмъкването на думата „оправдание“ показва, че правдата трябва да бъде призната. Също така е естествено да свържем фразата „донася оправдание“ с очистването на светилището в Дан.8:12-14 – един аспект на близкия паралелизъм между това пророчество и видението в Дан.8-ма гл. След премахването на греха, Бог обещава да въведе вечна правда.

„Да се запечата видението и пророчеството“

Забележката за запечатването на видението и пророчеството напомня за Дан.8:26 (виж Дан.12:4,9; 6:17). Приема се, че фразата уточнява, че пророчеството трябва да бъде запечатано и поради това да остане мълчаливо в този период. Запечатване означава удостоверяване (ср. 3Царе 21:8) и така трябва да се разбира в настоящия контекст. Обещанието е, че видението („хазон“) - пророчество от Дан.8-ма гл., ще бъде изпълнено и по този начин потвърдено, и приключено.

„Да се помаже Пресвятото“

Помазването на Пресветото отново обръща вниманието към разрушаването и възстановяването (пре-освещаването) на Пресветото място - „קדש“ в Дан.8:13,14. В началото шатрата за срещане, олтарът и принадлежащите им предмети били помазвани, за да бъдат посветени (виж Изх.30:26-29; 40:9-11; ср. Изх.29:36,37, където „помаже“ и „освети“ се срещат заедно). Тези 6 цели (общо са 7, заедно с Дан.8:14) ще бъдат постигнати, но след като първо изминат „седмѝци седемдесет“. Ясното разбиране на ст.24-ти е последователно, когато го приемем като допълнение към представянето на обещанията от видението-пророчество „хазон“ в Дан.8-ма гл.

Откритото на пророк Даниил в Дан.9-та гл. има смислова и теологична връзка с предходните глави. В Дан.7-ма гл. Месията има царско достойнство. Той Е „Един като Човешки Син“, Който приема власт над света. В Дан.8-ма гл. Месията е Първосвещеникът, Който служи по време на Деня Йом Кипур в Съда, в края на времето. В Дан.9-та гл. Месията е изкупителната жертва. Исус Христос „е умилостивение за нашите грехове, и не само за нашите, но и за греховете на целия свят.“ (виж 1Йоан.2:2). Дан.9-та гл. е крачка по- назад. Поради смъртта на Исус Христос става възможно изпълнението на целия спасителния план, след като изминат и „2300 денонощия“. Едва след като е налице тази Жертва, Месията – Господ Исус Христос ще пледира в Небесния Съд и ще спечели съдебния спор за Себе Си, и в полза за народа Си по земята.

Данаил видял, как Месията е провъзгласен за Цар на народите (ср. Откр.19:11-16). Спасението на света не завършва с жертвата на кръста. Всекидневната жертва не е всичко! Необходим е и Кипур в края на годината (времето), за да се завърши процесът на спасението, и да му се даде определен, и абсолютен характер. Връзката на Дан.9-та гл. с Дан.8-ма гл. е, че за да бъде спасението ефективно, след като е дадена Жертвата за прощение на греховете, по необходимост трябва да се премине и през великото Космическо прощение и очистване от греха – т.е. през Деня на Съда (виж Дан.8-ма гл.). Но за да се стигне до Кипур е било нужно смъртта на Месията (виж Дан.9-та гл.). Шестте ключови глагола в Дан.9:24 – са взаимосвързани и допълнени от събитие с Левитско естество – „ще се очисти“ (виж Дан.8:14).




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: karev2
Категория: Други
Прочетен: 17126
Постинги: 13
Коментари: 0
Гласове: 3
Архив